Ontstaan van Stichting Share

Stichting Share is opgericht door de heer Fred Froeling (Apeldoorn, chirurg). Hij bezocht Kenia vaak om operaties uit te voeren. Op één van die reizen ontmoette hij priester (Father) Patrick Nkaai. Hun samenwerking heeft gerealiseerd in veel succesvolle projecten. In Mulot is er dankzij hen een basis en middelbare school gerealiseerd, die hoog staan aangeschreven. (Dhr. Fred Froeling is in 2018 overleden.)

Het tweede spoor van Stichting Share begon in 2007 in Kilgoris, waar Pieter Bijl (Alkmaar, financieel adviseur) tijdens een particuliere projectreis Father Sankale ontmoette. De activiteiten van Pieter waren gericht op onderwijsprojecten van Fr. Sankale.

De priesters Nkaai en Sankale werken beiden in het bisdom Ngong (Het zuidelijke deel van Kenia, het gebied van de Masai.) Nkaai en Sankale zijn tevens goede vrienden. De samenwerking in Kenia heeft geresulteerd in samenwerking in Nederland. In 2012 hebben we de krachten gebundeld: Pieter is toegetreden tot het bestuur van Stichting Share.

In 2013 is Frank Froeling (Den Haag, arts) toegetreden tot het bestuur. Frank heeft in de jaren tachtig  als tropenarts gewerkt in het missieziekenhuis in Kilgoris.

In 2014 kwam er een nieuwe impuls door de samenwerking met de Kerken (PKN) in Heerhugowaard en Graft de Rijp, met als resultaat  projectreizen voor jongeren en volwassenen.

In 2016 is Daniel Moolenburgh (Heerhugowaard, arts) toegetreden tot het bestuur. Zijn focus ligt op een project voor (AIDS-) weeskinderen in Koninkrijk Eswatini.

In 2021 is Rob de Visser (Heerhugowaard, technicus) toegetreden tot het bestuur. Rob was nauw betrokken bij de voorbereiding (jaar met acties) van de jongeren reizen.

In 2021 is Baukje Jansen (Heerhugowaard, onderwijs ) toegetreden tot het bestuur. Zij is mee geweest met de jongerenreis van 2019 naar Kilgoris.

Regelmatig gaan bestuursleden van SHARE – op eigen kosten – bij de priesters in Kenia op bezoek om lopende projecten te bezoeken en te praten over nieuwe. Hierdoor houden wij de vinger aan de pols.